4 metoder for markedsføring av bøker

Foredragsholdere på seminar om markedsføring av bøker - Vegard Svingen, Kristin Over-Rein, Maria Amelie, Daniel Milford

Markedsføring av bøker gjennom Amazon, Google, crowdfunding og nyhetsbrev sto på programmet da Norges andre indieforfatterseminar gikk av stabelen 19. november 2016.

«Markedsføring er kleint», innledet Daniel Milford med. Dermed fikk vi ristet av oss litt unødvendig alvor og lista var lagt for seminaret.

Norges første indieforfatterseminar ble avholdt i juni, da med et bredt utvalg av temaer. Det ble så vellykket at publikum krevde at det måtte bli en tradisjon. Arrangørene Daniel Milford og Kristin Over-Rein (undertegnede) tok utfordringen. Denne gangen valgte vi å spisse temaet mot markedsføring.

Arrangørene Kristin Over-Rein og Daniel Milford på scenen på Eldorado

Vi var så heldige å få med oss Maria Amelie og Vegard Svingen som foredragsholdere i tillegg til oss selv. Markedsføring av bøker er noe som både forlagsforfattere og indieforfattere sliter med, så vinklingen ble godt tatt imot. På seminaret i Eldorado bokhandel ble det tid til å gå i dybden og diskutere hvordan en forfatter kan tiltrekke seg nye lesere.

1. Markedsføring av bøker gjennom Amazon

Først ut var Vegard Svingen. Han har skrevet barneboka Fredrik Fompel og Tankemonstrene, som også er oversatt til den engelske tittelen Freddy Fumple and the Mindmonsters.

Les mer om Vegard Svingen og bøkene hans i dette intervjuet.

Vegard Svingen om markedsføring av bøker på AmazonSelg boka eksklusivt på Amazon

Som TV-produsent, regissør og småbarnspappa er Vegard en travel mann. Han har derfor ikke tid til blogging eller andre markedsføringsaktiviteter for bøkene sine. Hans løsning er å tilby bøkene eksklusivt til Amazon, for å få innpass i deres markedsføringsprogram «KDP Select». Både den norske og den engelske versjonen av Fredrik Fompel har solgt veldig bra, og har kommet på ulike bestselgerlister på Amazon.

En nøkkel til det gode salget mener Vegard er coveret. Han prøvde tre forskjellige cover før han endte på det han har i dag. Det koster ofte litt å få profesjonell hjelp til å designe omslag, men det er utrolig viktig å gjøre det skikkelig. Folk forveksler ofte innhold med cover, sier Vegard. Hvis coveret ser bra ut, må boka være bra også.

Få boka anmeldt

Amazon har «top reviewers», altså lesere som har anmeldt mange bøker. Vegard fant fram til 100 top reviewers innen fantasy-sjangeren. Av disse fikk han to svar hvorav ett førte til anmeldelse. Men det teller mye å bli anmeldt av en top reviewer, og han fikk da også fire av fem stjerner.

Vegard sendte boka til nettsteder som anmelder mot betaling, noe som er helt vanlig i USA. Man er ikke garantert en god anmeldelse, men man kan selv velge om den skal bli publisert. I dette tilfellet hadde han fått toppkarakter om boka ikke hadde inneholdt skrivefeil. Da måtte både han og oversetteren innse at de ikke hadde gjort jobben godt nok, og måtte ta en ny runde med språkvask. På samme måte som med omslaget – språket være bra. Man må gjøre det skikkelig for å bli tatt på alvor som indieforfatter.

Vegard Svingen om markedsføring av bøker på Amazon, på scenen i Eldorado BokhandelNår boka skal registreres boka på Amazon kan man velge mellom ulike kategorier. Men noen av kategoriene er ikke valgbare. Vegard har funnet ut at løsningen er å bruke nøkkelordfeltene og skrive inn kategorien der, for eksempel «Coming of age» (oppvekstbok) for å havne i denne kategorien.

Countdown deals og Kindle unlimited

Vegard har god erfaring med «Kindle Countdown Deal», hvor boka blir annonsert på en egen tilbudsside. Ved å sette ned prisen fra $ 2,99 til $ 0,99 fikk han solgt massevis av bøker. Det er kun bøker som selges eksklusivt på Amazon som får tilgang til tilbudslista. Det finnes en gratisliste også, men den anbefaler Vegard bare dersom du har mer enn én bok til salgs, slik at den ene gratisboka kan tiltrekke lesere til de bøkene du får betalt for.

En annen mulighet på Amazon er «Kindle Unlimited» (en slags «Spotify for bøker»). Det er en abonnementsløsning hvor leserne får tilgang til alle bøkene i programmet. Utgiveren får betalt etter hvor mye som er lest. De beste tidene er jul, påske og sommerferie, sier Vegard. Han kom med flere tips, blant annet om å opprette en egen forfatterside på Amazon, slik Vegard har gjort.

2. Bøkene må være synlige i Google-søk

Kristin Over-Rein på scenen på Eldorado Bokhandel - foredrag for indieforfattere om synlighet i GoogleNeste post på programmet var meg selv (Kristin Over-Rein) under overskriften «Synlighet på Google». Jeg fortalte at jeg hadde gjort alt riktig for å havne på bestselgerlista i lanseringsuka med Gi ut din egen e-bok. Men den feilen jeg gjorde var å ikke følge opp i tiden som kom etterpå. Jeg hadde en blogg, men jeg hadde ikke noe bevisst forhold til hvordan blogginnleggene kunne rangere høyt i Google.

Les om hvordan Gi ut din egen e-bok havnet på bestselgerlista. 

I høst tok jeg et kurs i digital markedsføring og fikk en internasjonal sertifisering på området. Her lærte jeg om søkemotormarkedsføring. Når vi vet at 50 % av all internettrafikk går gjennom Google, er det superviktig å være synlig her. Derfor trenger du en nettside/blogg, og du må vite hvordan du optimaliserer artiklene for søk.

Det er om å gjøre å havne på førstesiden i av søkeresultatene i Google, fordi det er her alle klikker. Nesten ingen gidder å bla seg videre til side to. Og jo høyere opp på førstesiden du kommer, jo bedre er det. For å klare det, finnes det to metoder. Enten kan du betale for en annonse, ellers så kan du optimalisere bloggartiklene dine slik at de rangerer høyt i organisk søk. Felles for begge metodene er at du trenger å lage artikler av god kvalitet som er fokusert rundt bestemte søkeord, da relevant innhold er det som teller mest for Google. De vil gi sine brukere kvalitetsinnhold.

Annonsere i Google

Google AdWords er systemet man bruker for å kjøpe en annonse i Google-søk. Det trenger ikke å være så dyrt, det handler om hvilke søkeord man konkurrerer med. Hvis det er mange om beinet må man betale mer for å rangere høyere. Men heldigvis er det ikke sånn at den som betaler mest havner øverst. Siden Google er så opptatt av relevant innhold, vektlegges også kvaliteten på annonsen. Kvalitetspoengene beregnes ut fra forventet klikkfrekvens, annonsens relevans og opplevelsen av landingssiden.

I AdWords lager man ikke bare én annonse. Kampanjen som settes opp består gjerne av flere annonsegrupper. Innen hver annonsegruppe samler man søkeord som hører sammen. For eksempel har jeg en kampanje for min bok Gi ut din egen e-bok (som for øvrig nylig har kommet i papirutgave), hvor en av annonsegruppene heter «Eget forlag». Her har jeg samlet relaterte søkeord: selvpublisering, gi ut bok på eget forlag og starte eget forlag. Innen hver annonsegruppe setter man opp flere lignende annonser, men med noen variasjoner i teksten. Alle går til samme landingsside, men enkelte overskrifter og tekster vil trigge flere klikk enn andre. Over tid vil Google fange opp dette, og automatisk vise de mest populære annonsene oftere, slik at du får mest mulig utbytte av kampanjen.

Rangere høyt i organisk søk

Det er flere som klikker i de organiske søkeresultatene (70 %) enn på annonsene (30 %), så det vi helst vil er å rangere høyt her. Dessuten er det gratis å søkemotoroptimalisere bloggartiklene sine dersom man gjør det selv. Google har rundt 240 vurderingskriterier og de fleste er hemmelige. Men det som er helt åpenbart er at det mest relevante innholdet havner øverst i søkeresultatene. For å havne her må søkeordet være på siden, og det må være brukt riktig.

Kristin Over-Rein holder innlegg om søkeordmarkedsføring og Google på Eldorado BokhandelBruk søkeord i bloggartikkelen

I selve artikkelen bør du bruke søkeordet i overskrift, ingress, brødtekst og tekstlenker. Men ikke overdriv! Google lar seg ikke lure, og overdreven bruk av søkeord blir straffet med lavere rangering. Husk at artikkelen skal leses av mennesker. Heldigvis legger Google vekt på at innholdet skal gi leseren en opplevelse av god kvalitet.

Søkeordet bør være i nettadressen (URL-en). Dessuten på mer skjulte steder på siden, i selve HTML-koden. Her må søkeordet stå i både TITLE-taggen og ALT-taggen (alternativ tekst for bilder), samt i bildefilnavnet. Har man søkeordet i META DESCRIPTION-taggen, altså beskrivelsen som vises sammen med lenken i søkeresultatene, vil det trigge flere klikk.

Hva ellers ser Google etter?

Google liker nettsteder med ferske, oppdaterte artikler og unikt innhold som ikke finnes andre steder. Lenker er bra, både lenker internt i bloggen, og at andre lenker til deg – spesielt nettsteder med høy autoritet. Google liker nettsteder som har masse trafikk, så du må sørge for å drive trafikk til sidene dine på ulike måter. Dessuten er det svært viktig at sidene er mobilvennlige, da Google nå vil straffe alle nettsteder som ikke er mobiltilpasset med lavere rangering i søkeresultatene. Du kan teste om bloggen din oppfyller dette ved å ta Googles mobilvennlig-test.

Skriv artikler rundt søkeord

Jeg ga noen tips til å tenke mer kreativt rundt bruk av søkeord i bloggartikler om bøker, og hvordan selve artikkelen kan bygges opp. Jeg tok også fram et par eksempler på hvordan jeg har optimalisert to av indieforfatterintervjuene til å rangere høyere i Google-søk. Det var intervjuet med Mette Barfelt om Solvik-serien for søkeordet «feelgood bøker», og intervjuet med Jan Ragnar Nymoen med boka Vikingarven for søkeordet «slekt med vikinger».

BoldBooks tilbyr gratis blogg

Avslutningsvis fortalte jeg om hvordan gründerselskapet mitt, BoldBooks, snart vil tilby gratis nettsider til forfattere. Her kan man presentere seg selv og sitt forfatterskap, både utgitte bøker og bøker under arbeid. Dessuten får forfatteren en gratis blogg, som vil bidra til at enda flere lesere vil oppdage bøkene. Sidene er selvfølgelig Google-vennlige rent teknisk, som også er en viktig del av søkemotoroptimaliseringen.

3. Crowdfunding av bøker

Maria Amelie holder foredrag om crowdfunding på indieforfatterseminaret på Eldorado BokhandelSå var tiden kommet til Maria Amelie og hennes kommende gründerbok. Maria Amelie er en prisvinnende startup-journalist og bestselgerforfatter. Hun har gitt ut tre bøker på forlag tidligere, men følte at hun ikke hadde noe særlig kontroll da. Ingen av forlagene hadde kunnskap om det hun skrev om. Så denne gangen har hun bestemt seg for å gi ut boka på eget forlag. Det er stas å kunne ønske Maria Amelie velkommen inn i denne fine gjengen av indieforfattere!

Folkefinansiering av bokutgivelser

Maria lever av å være foredragsholder og forfatter og er avhengig av støtte for å realisere bokprosjektene sine. Hun fikk litt stipend av den faglitterære forfatterforeningen, men ikke nok til å gi ut boka. Etter å ha fått avslag fra både Fritt Ord og Innovasjon Norge, begynte hun å vurdere crowdfunding som et alternativ. Crowdfunding kalles folkefinansiering på norsk, og er også en fin måte å validere om det er et marked for prosjektet man jobber med.

Hun sjekket ut kjente crowdfundingplattformer, men ingen passet noe særlig til hennes bok om norske gründere. Kickstarter passer best til internasjonale produkter, og Bidra.no er ment for veldedighet. Til slutt kom hun i kontakt med Christian Drabløs, som har skrevet en masteroppgave om crowdfunding. Han jobbet med å lansere en ny norsk crowdfundingplattform kalt Funde.no, som bruker en teknologisk plattform fra Island.

Maria Amelie viser crowdfundingvideoen sinFunde.no: Ny, norsk crowdfundingplattform

Mens crowdfunding foreløpig er ganske ukjent i Norge, har man på lille Island i løpet av 2-3 år samlet inn 15 millioner til ulike prosjekter gjennom folkefinansiering. For eksempel klarte sirkuset der å få nok penger til å kjøpe et nytt sirkustelt. Uten folkets bidrag hadde sirkuset blitt nedlagt.

Funde.no satser lokalt, på norske prosjekter innen kultur. Maria Amelies bokprosjekt ble valgt som første kampanje da Funde lanserte sine nettsider mandag 14. november 2016. Christian som driver Funde vet hva som skal til for å lykkes med en crowdfundingkampanje, og følger opp prosjektene personlig slik at de skal lykkes. Blant annet er han opptatt av at det blir laget en video som appellerer til potensielle bidragsytere.

Crowdfunding handler like mye om markedsføringen som om pengene, og et mål er å få størst mulig spredning av kampanjen via ulike nettverk. Først starter man med sine nærmeste, og hvis kampanjen er bra nok vil den spre seg videre.

Forhåndssalg av bøker gjennom crowdfunding

Maria bruker kampanjen til å forhåndsselge boka si. Hun satte seg som mål å samle inn 120 000 kroner, og etter 5 dager har hun allerede fått inn over 50 000 kroner. Kampanjen varer i 30 dager. Når hun ikke målet, får giverne pengene sine tilbake, og hun får ingenting. Da har hun ikke råd til å trykke boken, og den vil bli utgitt som e-bok i stedet. Men hvis hun lykkes har hun ikke bare fått dekket trykkeutgiftene, hun har fått validert at dette er en bok det er etterspørsel etter, og hun vil få større gjennomslagskraft hos eventuelle investorer.

Maria kom med flere tips til andre som ønsker å starte en crowdfundingkampanje. Man bør starte i god tid før boka er ferdig skrevet. Kanskje når man er sånn cirka halvveis. Da vet man nok til kunne fortelle hva boka handler om, og kan begynne å bygge opp forventninger. Det gjør ikke noe om det er lenge før boka blir lansert. Ventinga er ikke farlig, det fører til at folk gleder seg til boka og forteller om den til andre.

Gi bidragsyterne unike belønninger

Man må ha ulike former for belønninger å friste med. Ikke bare at lesere kan forhåndskjøpe boka, men at de får noe ekstra. For eksempel en middag med forfatteren, eller et foredrag. Her gjelder det å være kreativ.

Les mer om Marias crowdfundingkampanje i nettavisen Shifter.

Etter Marias innlegg fortalte jeg om at også BoldBooks har planlagt en crowdfundingkampanje gjennom Funde.no, som blir lansert ganske snart. Dessuten vurderer vi i BoldBooks å legge inn forhåndssalg av bøker som en crowdfundingtjeneste direkte i webplattformen. På den måten kan indieforfattere få inn nok penger til å finansiere for eksempel redaktør, omslagsdesign eller trykkeutgifter.

4. Nyhetsbrev for forfattere

Daniel Milford holder innlegg om hvordan forfattere kan markedsføre seg gjennom nyhetsbrev Til nå i programmet hadde vi fått høre om tre helt ulike måter å markedsføre bøker på, og til slutt kom en fjerde. Daniel Milford begynte å blogge om e-bøker og selvpublisering for flere år siden. Han skriver science fiction, og har utgitt en ungdomsroman og en novelle i e-bokformat. Nå skriver han på en stor roman, humoristisk kalt «Helvetten» på grunn av alt slitet som ligger bak.

Les om Daniel Milford og boka Plant-Man i dette intervjuet.

Daniel begynte å skrive nyhetsbrev i 2014. Den ene grunnen var å knytte folk til seg og få dem interessert i hva han skriver. Det andre var å holde motivasjonen oppe og skrivinga i gang. Annenhver tirsdag kl 15 sender han ut en mail til alle abonnentene på lista gjennom systemet til MailChimp. Til sammen har det nå blitt over 60 nyhetsbrev.

Deler små hemmeligheter

På bloggen sin har Daniel en påmeldingsfunksjon, hvor interesserte kan registrere mailadressen sin for å abonnere på nyhetsbrevet. Dessuten nevner han det også i bøkene sine. Bakerst i bøkene, under «Om forfatteren» har han en lenke til påmelding til nyhetsbrev. Gjennom MailChimp kan han se hvor mange som har åpnet nyhetsbrevet og hvor mange som har klikket på lenkene inne i mailen.

Daniel ønsker at abonnentene på nyhetsbrevet skal få noe som ingen andre får. Han ville gi dem små hemmeligheter om livet bak kulissene. Ganske snart innså han at det var begrenset hvor mye spennende en vanlig person kan oppleve på 14 dager, han kunne jo ikke fortelle leserne at han bare hadde sett på TV siden sist… For å få et større stofftilgang har han derfor tatt med mer eller mindre flatterende historier fra sine yngre år, inniblant sine hverdagshistorier fra nåtiden.

Kontakt med abonnentene

Daniel vil gjerne høre fra leserne og stiller spørsmål i mailene sine. Hvis han får spørsmål tilbake, svarer han på dem i neste nyhetsbrev: «Abonnent Steinar har spurt om… her er mitt svar.»

En amerikansk forfatter trekker det enda lenger. Han har laget en oversikt over hva alle abonnentene hans jobber med, og bruker det aktivt i research. Så hvis forfatteren skal skrive om en snekker, tar han kontakt med snekkere på lista si, og spør «er dette realistisk, er det slik dere jobber?» På denne måten bygges tette bånd til abonnentene.

Daniel Milford - standup-komiker eller nyhetsbrevforfatter? Abonnentene liker Daniels underholdende stil. Det ble også understreket fra salen på seminaret, hvor noen kalte ham en «skrivende stand-up-komiker». Flere har oppfordret ham til å dele innholdet fra mailene på bloggen sin. Men Daniel vil ikke det. Han vil at de som abonnerer skal få noe spesielt, som ingen andre får.

Bruker mer tid på nyhetsbrev enn bokskriving

En lærdom Daniel har tatt med seg er at det er lurt å definere en målgruppe. Det gjorde ikke han, derfor er det alle mulige slags folk på mailinglista. Siden han er science-fiction-forfatter, har han nå begynt å legge inn litt mer stoff for en slik målgruppe. Hvis han har sett en scifi-film eller lest en bra scifi-bok, nevner han det i nyhetsbrevet.

Arbeidet med nyhetsbrevet tok mye tid. Det krever sitt å skulle komme opp med godt innhold annenhver uke. Med full jobb ved siden av, blir det få timer igjen til bokskriving. Faktisk bruker Daniel mer tid på å formulere underholdende nyhetsbrev, enn hva han bruker på å skrive på «Helvetten».

Så nyhetsbrevet som i utgangspunktet skulle motivere til bokskriving og fortelle folk om framdriften i bokprosjektet tok rett og slett overhånd. Løsningen blir at han nå velger å utgi noen av historiene i bokform, som en slags «best of». Kanskje har Daniel skapt en ny skrivesjanger – at han blir «nyhetsbrev-forfatteren»? Vi er mange som gleder oss til fortsettelsen.

Daniels tips

Til slutt oppsummerte Daniel sine tips og erfaringer etter to år med nyhetsbrev:

  • Start i tide
  • Vær forutsigbar i stil, innhold og frekvens
  • Definer din målgruppe
  • Gi av deg selv
  • Gi noe eksklusivt
  • Snakk om andre ting i din sjanger
  • Be abonnentene om råd
  • Ikke la det hele ta overhånd

Indieforfatterseminar om markedsføring av bøker - fra salen i Eldorado Bokhandel 19. november 2016

Tilbakemeldinger fra deltakerne

Vi arrangørene må si oss veldig fornøyde med høstens indieforfatterseminar. Både fra scenen og salen ble det delt mye kunnskap som flere kan få nytte av. Diskusjonen fortsatte i sosialt lag rundt langbordet på Kjøkken & Bar etterpå.

I ettertid fikk vi følgende respons i sosiale medier:

«Takk for en fantastisk flott dag og kveld!»

«Takk for en enestående dag! Utrolig lærerikt! Takk til dere som brukte tid og krefter til å få dette til. Jeg er veldig glad for det 🙂 «

«Veldig fin gjeng!»

«Det var en flott og innholdsrik dag, nok en gang. Tusen takk for at dere arrangerer dette for oss!»

«Det var et utrolig fint seminar!! Jeg er så takknemlig, Daniel og Kristin, for det dere gjør! Og til foredragsholderne. Virkelig nyttig!»

 

Sosial samling for indieforfattere på Kjøkken & Bar etterpå

Vi fikk noen tydelige forventninger til at dette bør gjentas, og hvem vet – kanskje drar vi igang et nytt seminar. Send oss gjerne innspill til hva som i så fall bør være tema neste gang.

Vil du ha flere tips til markedsføring av bøker? I Gi ut din egen e-bok har jeg et helt kapittel om hvordan forfattere kan markedsføre bøkene sine.

Related posts

3 Thoughts to “4 metoder for markedsføring av bøker”

  1. Takk for en informativ post! 😀

    1. Kristin Over-Rein

      Tusen takk!
      Kunnskap er makt, men kunnskapsdeling er mektigere!
      Hilsen Kristin

  2. Reza ghazi shoar

    Perfekt….

Leave a Comment