Indieforfatterens 10 bud

Indieforfatterens 10 bud - fra boka Gi ut din egen e-bok av Kristin Over-Rein

Skal du kunne konkurrere med bøker som blir gitt ut på tradisjonelle forlag er det viktig at kvaliteten er like god.  I løpet av de ulike trinnene i prosessen må du ta på deg ulike hatter og betrakte boka di med et kritisk blikk. Jeg har laget en huskeliste i form av ti bud for profesjonell e-bokproduksjon – her kommer indieforfatterens 10 bud:

1. Du skal gi ut en god bok

Selv om du har muligheten til å gi ut din egen bok, betyr det ikke at du gjøre det. Et viktig ansvar du påtar deg ved å etablere et eget forlag, er ansvaret for å refusere deg selv. Fortjener denne boka virkelig å se dagens lys? Nå mener jeg ikke om den har et stort eller lite marked, men om målgruppa vil bli glad for at du har gitt ut akkurat dette.

Skriv den beste boka du kan skrive, noe annet vil ødelegge både for denne boka og den videre forfatterkarrieren din. Dårlige bøker som er i omløp vil bygge oppunder myten om at selvpubliserte bøker er lik dårlig kvalitet.

2. Du skal strukturere innholdet godt

Det er som regel ikke nok å ha en god idé. En roman bør også ha et underliggende tema og bygges opp etter visse prinsipper. Boka må inneholde momenter som driver leseren framover. Hovedpersonen må møte noen utfordringer som gjør at han utvikler seg selv. Helten må ha flere lag i seg, en dybde som gir ham en personlighet. Da vil leseren heie ham fram.

Skjønnlitterære grep kan også med hell brukes innen faglitteraturen. Du bygger opp en forventning og nysgjerrighet hos leseren slik at han blir nødt til å lese videre for å se hva som skjer.

3. Du skal skrive godt

Si at du har en kjempeidé til en ny bok, og du har tenkt ut hvordan den bør struktureres for å fenge leseren. Så lenge språket ditt er dårlig og slapt, vil det likevel aldri bli en god bok. Språket er helt avgjørende for leseopplevelsen. Det er språket som skaper rytme og driv.

4. Du skal skrive feilfritt

Si at du skriver lekende lett og godt. Ja, at du har et godt språkøre og tekstene dine er en fryd å lese. Hvis det uansett har slurvefeil vil det overskygge det meste. Du kan rett og slett ikke gi ut en bok med skrivefeil. Det er respektløst overfor leseren og gir inntrykk av hastverksarbeid.

5. Du skal gi et godt førsteinntrykk

Ditt aller viktigste våpen i kampen om lesernes oppmerksomhet er et innbydende blikkfang. Det er selvfølgelig veldig viktig at omslagsbildet fungerer i miniatyr, siden bøkene i nettbokhandler presenteres i frimerkestørrelse.

Kombinasjonen omslagsbilde, tittel og innholdsbeskrivelse er førsteinntrykket du gir leseren når han ser på boka di i nettbokhandelen. Du vil at dette skal være så bra som overhodet mulig.

6. Du skal gi boka en god layout

I tillegg til at boka ser bra ut på utsiden, må innsiden også være bra. Det er tungt å lese en bok som er satt opp feil, og som har sære skrifttyper. Du vil ikke at dette skal være grunnen til at leseren aldri fullfører boka. Riktig tilrettelegging for, og konvertering til e-bokformatet, er avgjørende for at boka skal se profesjonell ut innvendig.

7. Du skal være tilgjengelig for leserne

Tidligere måtte leserne skrive til forlaget hvis de ville gi en tilbakemelding til en forfatter. I dag er forfatteren bare noen tastetrykk unna – vel og merke hvis hun har valgt å være synlig til stede på internett. Leseren kan ha mye å tilføre forfatteren på ulike trinn i prosessen. Han kan gi tilbakemeldinger på et uferdig manus, og han kan anbefale boka etter at den er lest. Leseren og forfatteren er de to viktigste aktørene i en bokutgivelse. Alle andre er bare mellomledd.

8. Du skal sette riktig pris

Leserne er ekstremt sensitive når det gjelder pris på e-bøker. Den prisen du velger skal du ha et bevisst forhold til, og beslutningen skal være gjennomtenkt.

9. Du skal tilby en smakebit

I en fysisk bokhandel kan du bla litt i boka før du velger å kjøpe den. Det å kunne bla i boka og kanskje lese de første sidene er en viktig faktor i kjøpsprosessen. Du skal alltid tilby dine lesere denne muligheten.

10. Du skal gjøre boka synlig

Det er kanskje lett å bli høy på seg selv og sin egen perfekte bok. Den kan språklig, faglig og teknisk være helt perfekt, og være tilgjengelig i all verdens bokhandler, men det hjelper ikke hvis leseren ikke oppdager den. Dette skriver jeg mer om i markedsførings- og salgskapitlene.

Alle disse fasene i utgivelsesprosessen går jeg grundig gjennom i Gi ut din egen e-bok.

Kjøp boka her: Kjøp boka eller

les mer om hva boka handler om og hvem den passer for.

Related posts

Leave a Comment