Hva koster det å gi ut en bok?

Hva koster det å gi ut en bok. Dame med skrivemaskin foran vindu.

Lønner det seg å gi ut sin egen bok? Hva koster det å gi ut en bok selv, kontra på tradisjonelt forlag? 

Hva koster det å gi ut en bok selv?

Som gründer av BoldBooks AS og forfatter av Gi ut din egen e-bok er dette et av de spørsmålene jeg oftest får: Hva koster det å gi ut en bok? Jeg bruker å sammenligne det med spørsmålet: Hva koster en bil?  Svaret er at det kommer an på.

Det kommer an på hvilken kvalitetsstandard du har, hvor mye du vil vektlegge utseende og brukeropplevelsen, og hvor mye du kan fikse selv. Så det er ganske vanskelig å svare på, men jeg skal likevel gjøre et forsøk.

Vi kan dele inn i tre kostnadsgrupper:

  • Redaksjonelt arbeid
  • Design og ombrekking
  • Trykking

Redaksjonelt arbeid

Det redaksjonelle arbeidet kan igjen deles inn i ulike nivåer og faser, som gjerne ivaretas av ulike roller. Skal dette gjøres grundig bør man koste på seg flere gjennomlesningsrunder av en redaktør, deretter språkvask og til slutt korrekturlesing. Det blir det fort penger av. Prisen vil variere, fordi arbeidet som må gjøres avhenger både av lengden på manuset ditt, og hvor god du er til å skrive i utgangspunktet.

Noen forfattere velger å benytte testlesere eller bytte tjenester med forfatterkollegaer. Det kan man spare penger på, selv om det aldri vil erstatte profesjonelt tekstarbeid. La oss si at du får en del gratis tilbakemeldinger på manus som gjør at du kan klare deg med totalt 20 000 kroner til redaksjonelt arbeid.

Les mer om redaksjonelt arbeid og andre temaer om bokutgivelse i Gi ut din egen e-bok:

Kjøp boka

Design og ombrekking

Et godt omslagsbilde er viktig for leserens førsteinntrykk av boka. Prisen her kan også variere, fra gratis til mange tusen kroner. På internett finnes det gratis bildedatabaser, og hvis du behersker bilderedigeringsverktøy og har blikk for typografi og visuelt uttrykk, kan du klare å lage en forside til en e-bok gratis.

Vil du ha et skredderskydd omslag derimot kan du kontakte en omslagsdesigner. En dyktig omslagsdesigner vil ta deg gjennom en prosess slik at dere i fellesskap kan komme fram til det beste uttrykket for din bok. Prisen for dette kan fort komme opp i over 10-12 000 kroner, og enda mer hvis du også skal ha et spesialtegnet omslag av en illustratør.

En middelvei kan være at du får hjelp til å sette sammen tittel og bilde som gjør forsiden til et godt blikkfang, det reduserer prisen betraktelig. Noen vil kanskje gjøre det for deg for en tusenlapp eller to.

Skal du lage omslag til en papirbok trenger boka i tillegg både rygg og bakside. Bredden på ryggen må beregnes ut fra antall sider og papirtykkelse. I tillegg til omslaget må også innholdet i boka få god layout. De fleste vil bestille en ombrekker til å sette opp sidene og lage trykkeklare filer.

Layout på e-bøker er ikke så komplisert, men hvis du først bruker en ombrekker til en papirbok blir det ofte ikke så mye dyrere å la vedkommende lage e-boka med det samme.

La oss si at du til sammen bruker 10 000 kroner på design og ombrekking.

Trykking

Trykkekostnadene er for mange den største utgiften. Skal du bare gi ut en e-bok har du så klart ikke disse kostnadene, men du kan trenge hjelp til å konvertere tekstdokumentet til e-bokformat.

Hva det koster å trykke en bok avhenger av mange variabler. Antall sider, formatet på boka (bredde * høyde), papirtykkelse, farger/sort-hvitt, innbindingsmåte og ikke minst opplagsstørrelse (antall bøker). Jo flere bøker man trykker, jo billigere er det per bok.

Med mindre du har mange kjøpere (eller en storkunde) på hånda i utgangspunktet, vil det i de fleste tilfeller holde lenge å trykke opp 1000 bøker. Hvis det temamessig er en veldig smal bok, kan det være greit å holde seg til noen få hundre eksemplarer.

Prisene på trykking kan variere veldig, så her er det lurt å innhente tilbud fra flere trykkerier. I de senere årene har også prisene fra norske digitaltrykkerier blitt konkurransedyktige med utenlandske, spesielt på mindre opplag.

La oss si at du velger å trykke opp 1000 softcoverbøker, og at trykkeriet ut fra antall sider, papir, format etc gir deg en pris på 20 000 kroner.

Totale kostnader ved å gi ut selv

I dette eksempelet koster det da 50 000 kroner å gi ut en bok selv. Men jeg har både hørt om personer som har klart seg med mindre, og personer som har betalt over 200 000 kroner. Det sies også at forlag bruker å anslå at utgiftene ved en vanlig romanutgivelse i hardcover koster 80-100 000.

Kostnadene avhenger som sagt av hvor mye du er villig til å investere i kvalitetstjenester, hvilken kompetanse du har selv, og hvilket nettverk du har til å hjelpe deg. Lengden på bokmanuset vil påvirke prisen på både redaksjonelle tjenester og trykking. Vil du bare utgi en e-bok sparer du trykkekostnader og det blir mye billigere, men du avgrenser samtidig også markedet.

Utgifter til markedsføring har jeg ikke tatt med. Det er fordi du kan gjøre veldig mye markedsføring gratis, og fordi forlagsutgitte forfattere ofte må stå for markedsføringsbiten selv.

Les også: Gi ut bok på eget forlag, tradisjonelt forlag eller vanityforlag

Hva koster det å gi ut en bok på tradisjonelt forlag?

På et tradisjonelt forlag er det tilsynelatende gratis å gi ut en bok for deg som forfatter. Du har jo ikke noen direkte kostnader forbundet med utgivelsen. Men du betaler indirekte for det ved å gi fra deg mesteparten av inntektene av boksalget til forlaget.

Forfatterens royalty (andel av salgsinntektene) er normalt på 15 % av utsalgsprisen. Det er hvis boka har myke permer. Så hvis en softcoverbok koster 300 kroner i bokhandelen, får forfatteren 45 kroner.

Har boka stive permer blir royaltyen beregnet av 85 % av utsalgsprisen. Hvis en hardcoverbok koster 300 kroner i bokhandelen, blir beregningsgrunnlaget (300 * 85 %) 255 kroner, og royalty per bok blir da kr 38,25.

Royalty for e-bøker er normalt 28 %. Til forskjell fra papirbøker må forbrukeren betale moms på e-bøker. Så royaltygrunnlaget blir her utsalgspris minus moms. Hvis e-boka koster 120 kroner i nettbokhandelen, er beregningsgrunnlaget 100 kroner, og royalty per e-bok blir kr 28.

Hva lønner seg – tradisjonelt forlag eller gi ut selv?

La oss si at du vil gi ut en softcoverbok på 150 sider. Den koster 300 kroner i bokhandelen, og opplaget er på 1000 bøker.

Blir alle bøkene solgt, er omsetningen på 300 000 kroner.

Har du gitt ut boka gjennom et forlag, må forlaget betale deg 45 000 kroner, som er dine 15 % i royalty. «Kostnaden» din ved å gi ut denne boka er det du har «gitt fra deg» til forlaget, altså 255 000 kroner.

Har du gitt ut boka selv og solgt den direkte til bokkjøperne får du alle inntektene selv, 300 000 kroner. Da vil du sitte igjen med 250 000 i overskudd, etter at du har trukket ifra de 50 000 kroner i kostnader fra eksempelet lenger oppe.

Med en pris på 300 kroner per bok vil du ha tjent inn kostnadene etter 167 solgte bøker. På det tidspunktet er du i null. Alt etter det blir pluss. Etter de neste 150 bøkene vil du ha tjent like mye som en forlagsutgitt forfatter. Det vil si at i dette regneeksempelet vil du begynne å tjene mer enn en forlagsforfatter etter 317 solgte bøker. Gir du ut boka selv, har du selvfølgelig alltid den risikoen at du ikke klarer å selge nok bøker til å tjene inn kostnadene, og du bør ikke gå inn i bokutgivelsesprosjekter med penger du ikke har råd til å tape.

Legg merke til at i forlagets kostnader inngår også utgifter som inntreffer etter selve utgivelsen, altså distribusjon og markedsføring. Dette er kostnader du også må ta med i ditt regnestykke. I denne artikkelen har jeg konsentrert meg om kostnadene som er knyttet til å få laget en ferdig bok, og som påløper før selve utgivelsen. Kostnader i form av tiden du bruker har jeg heller ikke tatt med.

Som du sikkert har skjønt, er det ikke noe fasitsvar på spørsmålet «hva koster det å gi ut en bok?». Jeg håper likevel dette eksemplet vil gi en pekepinn, og oppfordrer deg til å sette opp ditt eget budsjett med kostnader, bokpris, og forventet antall solgte bøker.

Hvordan du går fram for å gi ut en bok selv, forklarer jeg i Gi ut din egen e-bok. Mesteparten av informasjonen er like relevant for deg som skal gi ut papirbøker.

Kjøp boka her, den finnes både i papirformat og som e-bok.

Kjøp boka

Her kan du lese mer om boka før du bestemmer deg.

 

Related posts

Leave a Comment