Forfatteren avslører: Slik havnet jeg på bestselgerlista

Kristin Over-Rein forteller om veien til bestselgerlista - videoskjermdump

Markedsføring av en bok krever et langsiktig perspektiv og deling av innhold som når målgruppa – uten å framstå som en selger. Her forteller jeg hvordan min bok, som er en sakprosabok med en relativt smal målgruppe, klarte å havne på bestselgerlista i lanseringsuka. 

Se videoen eller les resten av artikkelen nedenfor.

Innlegg i avis og blogg

Markedsføringen av Gi ut din egen e-bok startet flere år før den ble utgitt. Allerede før jeg var sikker på om jeg kom til å skrive noen bok, begynte jeg å blogge om e-bøker generelt. Jeg skrev også et par aviskronikker – Når forfatteren blir forlegger, som ble publisert i Aftenposten, og Indieforfatterne kommer! i Bergens Tidende.

Omtrent et år før utgivelsen hadde jeg kommet såpass langt at jeg forsto at det kom til å bli en realitet. Litt for å presse meg selv laget jeg en egen bokside på nettsiden til forlaget mitt, samt en egen Facebook-side for boka. Dessuten bygde jeg opp en mailingliste i MailChimp hvor folk kunne legge igjen mailadressen om de ønsket å bli varslet når boka var til salgs.

Jeg ble en av tre administratorer for Facebookgruppa Indieforfatterforum, og delte av det jeg kunne om e-bøker og selvpublisering. Samtidig fikk jeg nyttige innspill fra de andre deltakerne, som jeg kunne bruke i bokprosjektet.

Forord av Elin Ørjasæter

To måneder før lansering kontaktet jeg Elin Ørjasæter for å spørre om hun var interessert i å skrive forordet. Jeg vet jo at hun er en travel dame, men til min store begeistring sa hun ja etter å ha lest gjennom manuset. Det å ha en anerkjent og kompetent person til å skrive forordet har mye å si for bokas troverdighet.

Sosiale medier

Ved lansering av første versjon av e-boka i mars 2016 hadde jeg allerede bygget opp et publikum jeg kunne nå gjennom mailinglista og Facebook-siden. I tillegg har jeg i flere år vært aktiv i sosiale medier, og hadde mange følgere både på Twitter og LinkedIn.

Jeg valgte å bruke sosiale medier aktivt på lanseringsdagen. Jeg hadde ikke lyst til å kjøre reklameannonser med «kjøp boka her». I stedet ville jeg ha nyttig innhold som folk synes det var greit å dele i sine nettverk uten at det ble oppfattet som spam. Planen min var å få mange til å dele en lenke til den nye bokbloggen min, giutdinegenebok.no.

Thunderclap

En uke før lansering skrev jeg blogginnlegget «Derfor trenger du ikke et forlag» som jeg delte på alle mine profiler i sosiale medier, i enkelte Facebook-grupper, samt på Messenger til utvalgte personer. I innlegget oppfordret jeg folk til å bli med på en kampanje gjennom tjenesten Thunderclap. Det gikk ut på at de som ønsket å støtte bokutgivelsen kunne bli med på å dele en lenke til bloggen min, sammen med teksten Alt du trenger å vite om å gi ut profesjonelle bøker for det norske e-bokmarkedet. Nettsted med forfatterressurser. Delingen ville skje automatisk på lanseringsdatoen 31. mars 2016 kl 1400.

Jeg må innrømme at det var litt kleint å «tigge» om delinger. I det minste ba jeg folk om å dele noe som var nyttig, og ikke en kjøpslenke. Tanken var at de som var interessert i å lese bloggen min også ville oppdage boka og kjøpe den. Kampanjen ble fulltegnet og vel så det, av både kjente og ukjente personer. Jeg ble egentlig litt forundret over at folk jeg aldri har vært i kontakt med var interesserte i å dele lenken til bloggen.

Annonsering brukte jeg ikke mye på, 300 kroner på Facebook og 200 på Twitter. Disse annonsene hadde også lenker til blogginnlegget «Derfor trenger du ikke et forlag».

Introduksjonskampanje

På lanseringsdagen skrev jeg et nytt blogginnlegg med tittelen «I dag er den store dagen!», som jeg selvfølgelig delte på Facebook. Dette skapte stort engasjement og stor spredning.

Alt i alt førte dette til massiv oppmerksomhet i sosiale medier på lanseringsdagen. Innlegget fra Thunderclap-kampanjen ble delt av 111 personer fra hele landet, noe som ga en sosial rekkevidde på nesten 200 000 personer (beregnet av Thunderclap).

Jeg kjørte en introduksjonskampanje i samarbeid med ebok.no hvor leserne fikk 30 prosent introduksjonsrabatt ved å kjøpe e-boka der. Ebok.no delte også denne kampanjen i sitt nyhetsbrev og på Facebook. Jeg var så heldig at mange av leserne også skrev bokomtaler på ebok.no, det er gull verdt.

Øverst på bestselgerlista

Boka ble nummer 1 bestselgerlista til ebok.no, over suksessforfatteren Elena Ferrante og populære krimbøker. Dette ble fanget opp av nettstedet Bok365, som gjorde et intervju med meg – Suksess med selvpubliseringsguide. Det viste seg at jeg også hadde havnet på bestselgerlista for alle e-bøker som ble solgt i Norge totalt den uka, så boka ble nevnt av Bok365 som ukas nykommer. Saken ble fanget opp av Dagsavisen i artikkelen «Selvpublisering selger» (papirutgaven 11.04.2016).

Intervjuet av Dagbladet

Da Dagbladet i mai 2016 skulle utgi et bokbilag i forbindelse med Litteraturfestivalen på Lillehammer, ønsket de å lage en sak om selvpublisering. Det ble en tosiders artikkel, hvor jeg blant fikk annet komme med «ekspertens tips». Jeg hadde nådd målet mitt om å bli en anerkjent autoritet på området.

Les også: Medieomtale

Mine tre eksperttips var for øvrig:

  • Kvalitet er viktig – la andre tekstkyndige vurdere manuset
  • Bokomslaget påvirker leserens førsteinntrykk, det må pirre riktig målgruppe
  • Vær synlig på internett og by på deg selv, uten å reklamere

Totalt sett må jeg si meg veldig fornøyd med hvordan en ganske smal sakprosabok som kun fantes i e-bokversjon kunne få så mye oppmerksomhet. Jeg kunne puste lettet ut – jeg hadde klart å bevise at det som sto i markedsføringskapitlet fungerte i praksis!

Les mer om markedsføring og bokutgivelse i Gi ut din egen e-bok:

Kjøp boka

Related posts

Leave a Comment