3 grunner til at du som gründer bør skrive en bok

Du som gründer bør skrive bok - 3 gründere som jobber på café

Du har kanskje ikke tenkt på deg selv som forfatter, men som gründer sitter du gjerne på en unik kompetanse som med fordel kan deles med andre. Denne kunnskapen kan jo distribueres i bokform – her er 3 grunner til at du som gründer bør skrive en bok.

1. Du blir en autoritet på området

Den raskeste veien til å bli en autoritet på et område, er å skrive en bok om det. Har du tenkt på at ordet authority starter på «author» (forfatter)? For å skrive en bok om et fagfelt trenger du ikke å kunne absolutt alt om det, men du må kunne mer enn folk flest. Du trenger heller ikke å skrive ned alt du kan om fagfeltet. Tvert imot må innholdet ofte begrenses og forenkles for å tilpasses målgruppa og formålet med boka.

Hva skal boka handle om? Tenk på hva folk spør deg om, som få andre kan svare på. Er det typiske spørsmål som går igjen? Hva vil være en god innføring i feltet slik at du kan hjelpe andre i gang? Ikke vær redd for å dele av det du kan. I verste fall vil du få en ny konkurrent, og i beste fall blir du en guru for mange.

2. Du får en ny markedsføringskanal

E-bøker gjør det mulig å nå raskt ut i markedet med sitt budskap, uten å gå veien om tradisjonelle forlag. Folk som søker i nettbokhandler etter bøker om dette området, vil oppdage deg i denne kanalen. En e-bok kan du gi ut tilnærmet gratis på eget forlag. Som indieforfatter har du tilgang til de samme nettbokhandlene som de store forlagene, både norske og utenlandske.

Du kan også selge boka direkte fra nettstedet ditt. Med bevisst søkemotoroptimalisering vil du lede potensielle kunder inn til ditt nettsted når de googler etter informasjon om temaet. Er du allerede til stede i sosiale medier bør du fortelle om bokprosjektet der, allerede før boka er utgitt. Det er med på å bygge opp et momentum for lanseringen.

3. Du får inntekter fra boksalget

Innholdsmarkedsføring har vært et hot tema de siste årene. En e-bok må være den ultimate formen for innholdsmarkedsføring. Ikke bare gir du kundene dine nyttig informasjon og veiledning, de betaler også for å få det. Hvilken annen form for markedsføring gir mer inntekter enn utgifter?

Hvor høy pris du skal sette avhenger av flere forhold. Jo færre bøker som finnes om temaet fra før, jo høyere pris kan du tillate deg å ta. Man kan også snu på det og si at det er bedre å få flere lesere enn å tjene penger på boksalget. I så fall bør prisen settes lavt, og kanskje kan du til og med gi bort boka gratis, som et tiltak i markedsføringen av hovedproduktet ditt.

Om du sitter og tenker nå at dette hadde vært en god idé, men dette har jeg ikke tid til, så ikke fortvil. En e-bok trenger ikke være veldig lang for å bli en bok. En papirbok trenger å  ha et visst antall sider for å kunne bindes inn, men en e-bok kan godt være 20-30 sider (så lenge du ikke gir inntrykk av at boka er mye lenger). Hvis du har mer på hjertet, går det også an å leie inn en «ghostwriter» til å skrive boka for deg, og du kan selv stå som forfatter.

Hvordan du rent praktisk skal gå fram, forklarer jeg i Gi ut din egen e-bok.

Kjøp boka her: Kjøp boka eller

les mer om innholdet i boka.

Related posts

Leave a Comment