Hvor langt er uendelig?

Vegard Svingen med uendelig bilde i mobilkamera

Dette spørsmålet opptok indieforfatter og TV-produsent Vegard Svingen så mye at det ble en fantasyroman ut av det, utgitt både på norsk og engelsk. Nå topper boken stadig vekk den norske bestselgerlisten på Amazon.

Vegard Svingen jobber til daglig som produsent og redaktør i Nordisk Film & TV, blant annet med Åndenes Makt. I tillegg har han også tid til å være indieforfatter.

TV er jo en travel bransje – hvordan får du tid til å skrive? 
Jeg har hatt skriving som hobby ved siden av jobben i en årrekke. Der andre kanskje pusser opp båten eller snekrer på hytta på fritiden, tar jeg frem Macen, håper på regnvær og dundrer løs på tastaturet.

Boka om Fredrik Fompel

Kan du fortelle om bøkene dine?
Foreløpig er den eneste bokutgivelsen fantasyfortellingen Fredrik Fompel og Tankemonstrene. Til gjengjeld er den gitt ut både som e-bok og paperback, og blitt oversatt til engelsk; Freddy Fumple and the Mindmonsters. (Se bokas Facebook-side.)

Omslag Fredrik Fompel og tankemonstreneHvem er Fredrik Fompel og hvem inspirerte deg til å skrive om ham?
Fredrik er den 10 år gamle, vitebegjærlige hovedpersonen i boka, som begir seg ut på sitt livs eventyr når han flytter fra byen til et hjemsøkt hus ute på landet. Karakteren er nok en slags versjon av meg selv som liten. Akkurat som Fredrik var jeg tidlig opptatt av de store spørsmålene. Jeg husker en dag storebror kom hjem fra skolen og snakket om at han hadde lært seg symbolet for uendelig, et liggende åttetall. Da var jeg solgt; hvordan i huleste kunne noe være uendelig!? Akkurat som med Fredrik i boka, så brant spørsmålet seg fast hos meg også.

Vegard Svingen er  født i 1974 og vokste opp i skog- og kulturbygda Trysil. Han forteller at det i stor grad har påvirket hans forfatterskap. Flere steder og situasjoner i boka har hentet inspirasjon fra faktiske forhold i hjembygda, og noen av karakterene snakker «kav trysling». Han bor nå i Tønsberg med sin samboer og sønn.

Nytt cover

Hvilke salgskanaler bruker du?
Boka selges per dags dato på Amazon og EBOK.no, men jeg er i en prosess med å gjøre den tilgjengelig i flere kanaler, blant annet hos bibliotekene og flere av de norske nettbutikkene.

Du endret på bokomslaget etter at boka var i salg – hva var bakgrunnen for det? Lager du bokomslaget selv?
Bakgrunnen var enkel. Jeg måtte innrømme at det coveret jeg hadde luktet litt «hjemmelagd». Selv om bildet var fint, så var det jeg som hadde snekret sammen logoen, og jeg er absolutt ingen grafisk designer. Så derfor tok jeg et valg om å gjøre det skikkelig og få profesjonell hjelp. Det angrer jeg ikke på; det nye coveret har fått veldig gode tilbakemeldinger og økt salget betraktelig. Det er i det hele tatt et godt råd til alle som vil gi ut selv: Skal du ha håp om å selge kopier til andre enn venner og bekjente, må du gjøre alt ordentlig hele veien. Skaff deg profesjonell hjelp både til redaksjonelle tjenester, korrekturlesing og omslagsdesign.

Demokratisering av bokutgivelsesprosessen

Hvorfor ønsker du å utgi bøkene dine selv?
Først og fremst er det sabla moro! Ingenting kommer opp mot fleksibiliteten, de kreative mulighetene og at jeg kan bestemme over alle ledd i prosessen. Fra toget, før jobben starter, kan jeg feks via mobilen lansere en reklamekampanje eller forandre salgsteksten til boka. Hvilke muligheter vi har i vår tid! Dessuten er det så klart tilfredsstillende å vite allerede når jeg setter meg ned og skriver de første ordene, at boka kommer til å bli utgitt og nå et publikum.

I tillegg er jeg opptatt av «demokratiseringen» av bokutgivelsesprosessen. Nå kan forfatteren gå direkte til leserne og la de bestemme hva som hva er bra og dårlig. Det er ikke lenger opp til enkeltpersoner i et forlag. Fra indieforfattere kan vi også få de virkelig store, særegne suksessene, de ingen forstod at ville bli store fordi ingen av de «rette folka» hadde trua. Der forlag snakker om «å følge trender og hva som gjelder», sitter en eller annen indieforfatter i dette øyeblikk og skriver på det som blir det neste store. Dette var for eksempel tilfellet med Andy Weirs store suksess The Martian.

Portrett Vegard SvingenHar du planlagt noen nye bokutgivelser?
Absolutt! Den engelske og norske versjonen av Fredrik Fompel har nok tilsammen allerede solgt mer enn en standard norsk bokutgivelse, så en oppfølger er på trappene.

Dessuten snuser jeg på «collaborative writing» sammen med en skrivekyndig, god venn. I USA står slike skrivegrupper bak flere bestselgere, som i tilfellet James Pettersons bøker om detektiven Alex Cross. For min egen del er Neil Gaiman og Terry Pratchetts samarbeid på humorklassikeren «Good Omens» til stor inspirasjon!

Godt kjent på Amazons publiseringstjeneste

Har du noen tips til andre som vil publisere e-bøker på Amazon?
Når jeg ser tilbake, skulle jeg ønske at jeg visste alt det jeg vet nå FØR jeg lanserte boken. Nå kjenner jeg hver eneste krik og krok i Amazons publiseringstjeneste. Det er lettere å få et skikkelig driv i salg og markedsføring hvis du eksploderer ut fra startblokka, i stedet for å lunte av gårde ved lansering med plan om å «gjøre mer» underveis.

Et konkret råd må være å skaffe boka anmeldelser før lansering. Amazon gir nye utgivelser høy synlighet og de plasseres i en egen kategori – «Hot New Releases». Når potensielle lesere ser at andre allerede har lastet ned og anmeldt boken, er sannsynligheten mye større for at de kjøper den.

Dessuten ville jeg vurdert, hvis du har en engelsk utgave, å gjøre den eksklusivt tilgjengelig på Amazon. Da får du tilgang til unike salgsverktøy, feks «Kindle Countdown Deal», der boka får høy synlighet de dagene den har nedsatt pris. Ved å bruke noen hundrelapper på å reklamere for disse tilbudene på amerikanske bokblogger, har jeg selv i perioder solgt 30-40 kopier om dagen, og havnet på bestselgerlister rett under Harry Potter!

Bratt læringskurve

I løpet av tiden som indieforfatter – hva er det har lært nå, som du burde ha visst da du startet opp?
Hele prosessen med å gi ut selv har for meg vært en bratt læringskurve. Jeg skulle virkelig ønske boka di var på markedet da jeg startet, det hadde spart meg for masse unødvendig jobb og utgifter!

For eksempel ville jeg fra starten av sørget for å ha et godt cover og gitt bort boka gratis til folk i bytte mot ærlige anmeldelser. I tillegg ville jeg sendt boka til profesjonell korrekturlesing før lansering. Jeg måtte rette opp i en del unødvendig småplukk som jeg først oppdaget etter utgivelse.

Men det jeg aller mest har lyst til å formidle når det gjelder selvpublisering, som jeg var svært usikker på før jeg startet, er at det er fullt mulig å gi ut selv, nå ditt publikum og selge bøker – vel og merke hvis du gjør en grundig jobb, og lytter og lærer av de som allerede har suksess!

 

Related posts

Leave a Comment