Vellykket indieforfatterseminar

Mange møtte fram i Eldorado Bokhandel

Norges første indieforfatterseminar ble bedre enn jeg hadde håpet på. Veldig bra oppmøte, dyktige foredragsholdere og god stemning. Ikke minst viste Oslo seg fra sin beste side og ga oss mange hyggelige soltimer ute etterpå.

Arrangørene Daniel Milford og Kristin Over-Rein (undertegnede) synes at Norges største bokhandel — Eldorado Bokhandel i Torggata — var velegnet som møteplass for seminaret som ble arrangert 3. juni 2016.

E-boka har reddet papirboka

Christian Skrede
Christian Skrede

Eier og daglig leder Christian Skrede er så raus at han låner ut scenen gratis — i ytringsfrihetens ånd. Han var også førstemann på agendaen og snakket om muligheter for hylleplass i Nordens største bokhandel, Eldorado. Mens de tidligere leide ut hylleplass til forlag mot en lavere andel av bokinntektene, er leien nå fjernet og deres andel høyere. Eldorado tar 45 % av salgsinntektene. Flere var nysgjerrige på våre muligheter for å få plass i bokhandelen. Ifølge Skrede handlet det ikke om fysiske kapasitetsproblemer, men rett og slett at de ikke har nok folk til å håndtere alle henvendelsene om å få plass.

Forfatter Marit Bødtker tilbød seg å hjelpe til, og fikk omtrent jobb på direkten av Skrede for å organisere et tilbud til indieforfattere, til stor fornøyelse for salen. Han anbefalte oss å stå på og mase om å få plass, men samtidig være realistiske på resultatene – hver tittel selger i snitt 3 eksemplarer i året på Eldorado. 

Christian Skrede hadde spennende nyheter fra forrige dags møte i Bokhandlerforeningen – hvor det ble vedtatt å starte en utredning av print-on-demand i butikk. Går alt som Skrede ønsker kan man om ikke lenge få trykket opp bøker på direkten ved hjelp av spesielle maskiner i bokhandlene. Det geniale med en slik løsning er at alle bøker i praksis er tilgjengelig – man tar utgangspunkt i e-boka og lager en pocketbok av denne på 2 minutter. Det vil si at e-bøker blir enda viktigere i framtida, også som utgangspunkt for papirbøker. «E-boka har reddet papirboka, og kommer til å gjøre det framover», sa Skrede.

EBOK.NO med ønskeliste til indieforfattere

Elizabeth Sellevold
Elizabeth Sellevold

Daglig leder i EBOK.NO, Elizabeth Sellevold, kunne fortelle at e-boksalget i Norge øker litt hvert år. Fra 7 % i 2012, til 12 % i 2014 og 15 % i 2016. Snittalderen på leserne deres er 49 år, så Elizabeth var uenig i påstanden om at det kun er de yngre som leser e-bøker. EBOK.NO satser på indieforfattere av tre grunner:

  1. Det er gøy!
  2. Stor trend i utlandet
  3. Komme i kontakt med e-bokentusiaster

Det er tre måter for en indieforfatter å få boka si inn i EBOK.NO. Enten via Bokbasen, eBokNorden, eller direkte i deres selvpubliseringsløsning. Fordelen med sistnevnte er at det er gratis, og du får 70 % av inntektene. Ulempen er at boka ikke blir tilgjengelig i de andre norske nettbokhandlene, som den vil bli om du velger de andre to løsningene. Sellevold trakk fram Hege Storhaugs bok om islam som eksempel på en selvpublisert bok som har gjort det godt. Den er trykket i et opplag på 48 000 eksemplarer. Blant selvpubliserte bøker på EBOK.NO så selger norskbøkene til lektoren Leif Harboe godt, spesielt i forkant av eksamen. Sellevold avsluttet med en ønskeliste til oss indieforfattere:

  • Selgende proft omslag
  • God omtale av boken
  • Bruk sosiale medier
  • Skaff deg et publikum

Deretter kom en bolk hvor tre forfattere delte av sine tanker om selvpubliseringsprosessen.

Print-on-demand med Amazon CreateSpace

Marit Bødtker
Marit Bødtker

Marit Bødtker — hun som ville hjelpe til i Eldorado 🙂 — har gitt ut bøker på forlag tidligere. Nå har hun startet med selvpublisering av e-bøker på Amazon. Nylig fikk hun øynene opp for deres print-on-demand-løsning CreateSpace, hvor bøkene blir trykket idet kundene bestiller dem. Marit ønsker å tilby papirbøker, da de fleste av hennes lesere er eldre mennesker. Hun trakk også fram «the Contrast principle», som går på at hvis en e-bok til $2,99 står ved siden av en papirbok til $ 12,99, vil kanskje flere se verdien av e-boka og velge den. Bødtkers boktips til oss var Convert Your Kindle Book to CreateSpace av Gary Jennings.

Marit rakk ikke å få noen bok fra CreateSpace før seminaret, men en annen forfatter, Mette Barfelt, hadde med et eksemplar av sin CreateSpace-bok som hun sendte rundt til gjennomsyn. Vi andre i salen kunne konstatere at det så ut som kvaliteten var like bra som for hvilken som helst annen pocketbok.

Den digitale forfatteren

Daniel Milford
Daniel Milford

Daniel Milford fortalte om hvorfor og hvordan han satset digitalt, og trakk fram (minst) tre grunner:

  1. Lett, raskt og billig
  2. Alle historier får plass
  3. Markedet er eviggrønt

Han fikk opp øynene for selvpublisering da han oppdaget at favorittforfatteren hans hadde gitt ut boka selv. Daniel forklarte hvordan han er synlig på nett, i for eksempel boksamfunnet GoodReads. Han er tålmodig og bruker en langsiktig strategi for å bygge seg opp et publikum. Han bruker sosiale medier som Facebook, Twitter og Instagram. Det viktigste er uansett å ha sin egen nettside, mener Daniel. Dette er basen som han leder alle inn på, og herfra har han kjøpslenker til bøkene sine på EBOK.NO, Amazon, iBooks og Google Play. Daniels beste tips er å ha en egen nettside, og begynne å publisere tekster der lenge før boka blir utgitt.

Eget forlag er lønnsomt

Bjørn Andreas Bull-Hansen
Bjørn Andreas Bull-Hansen

Bjørn Andreas Bull-Hansen har gitt ut 15 bøker på forlag tidligere. Bok nummer 16 ga han ut på eget forlag, rett og slett av økonomiske årsaker. Han er økonom av utdannelse og har regnet på hva som lønner seg. Bjørn Andreas synes den andelen forfattere tilbys gjennom normalkontrakten er altfor lav. Hvis han skal gå tilbake til et annet forlag igjen, må de kunne trykke opp minst 5000 av boka, 2000 lønner seg ikke. «Norske forlag må forstå at forfatterne er ikke avhengig av dem!» — en viktig påminnelse for flere.

Bjørn Andreas’ bok Isak ble innkjøpt til bibliotekene gjennom Kulturrådets innkjøpsordning, så kvaliteten kan det ikke være noe å si på. Han har nylig blitt medlem av Forleggerforeningen fordi det gir noen fordeler blant annet når det gjelder innkjøpsordningen og abonnementsordninger hos bokhandlerne. Bull-Hansen satser nå videre på sitt eget forlag og er på utkikk etter en partner/medeier som skal hjelpe til å drive forlaget. Bull-Hansen tror ikke de store forlagshusene eksisterer om 20 år fordi de holder på antikvariske modeller.

BoldBooks – digitalisering av bokutgivelser

BoldBooks
BoldBooks

En ny modell for bokutgivelser fikk vi presentert rett etterpå. Selskapet BoldBooks springer ut fra en forretningsidé om å gjøre det raskt og enkelt for forfattere å utgi sin egen bok av god kvalitet. Gründerne bak BoldBooks – Kristin Over-Rein (meg selv!), Ole Kristian Rønningen og Bjarte Kvalheim fortalte om sine tanker om dette nye alternativet innenfor bokbransjen.

De to sistnevnte kommer fra teknologiselskapet DocStream, som går inn som medeier i BoldBooks. DocStream sitter på en teknologisk løsning og webutviklingskompetanse, som gjør at gründerne har et godt utgangspunkt for webportalen de nå skal bygge.

I denne webportalen skal forfatterne finne alt de trenger for å gi ut sin egen bok. Gründerne presenterte tre faser i bokutgivelsesprosessen, hvor forfatterne vil finne alle nødvendige verktøy og tjenester i portalen:

  1. Manusutvikling — skriveløsning og språktjenester som redaktør, språkvasker, etc
  2. Design og produksjon — designtjenester og produksjon av e-bok og papirbok
  3. Salg og markedsføring — ulike måter å synliggjøre og selge boka på, blant annet med blogg og sosiale funksjoner som bygger kontakt med leserne.

Publikum fikk muligheten til å gi tilbakemelding på forretningsideen på et spørreskjema, og de fleste meldte seg også som deltakere i BoldBooks’ testpanel, hvor de vil få ytterligere mulighet til å påvirke utvikling av løsningen.

Benytt profesjonelle konsulenter i tekstarbeidet

Jørgen Moltubak
Jørgen Moltubak

Manuskonsulent Jørgen Moltubak fortalte om forskjellen på de ulike rollene i tekstarbeidet, og hvorfor det er viktig å benytte seg av profesjonelle samarbeidspartnere i tekstarbeidet. Han trives godt i sin egen rolle i manusarbeidet, hvor han kan gi råd om innhold, struktur og stil. Redaktøren jobber ganske likt, men er den som eventuelt må ha den kjipe jobben med å sette foten ned og si at «dette kan vi dessverre ikke utgi». Språkvaskeren jobber med å forbedre språket, mens korrekturleseren har røntgenblikk når det gjelder blant annet tegnsetting.

Jørgen minte om at det var viktig å være bevisst på hvilken fase du er i, og være tydelig i bestillingen av språktjenester. Forklar hva du vil at konsulenten skal jobbe med, ikke bare be om å «ta en titt» eller lignende uklare bestillinger. Den som utfører slike tjenester synes som regel han får for dårlig betalt, og de som bestiller tjenestene synes de er alt for dyre — det er nok en påstand det er lett å si seg enig i. Men det er vel ingen tvil at det er en god investering for et bokprosjekt du har jobbet mange måneder eller år med, å betale noen kroner for å løfte manuset til sitt ytterste potensial. Han tipset om nettstedet godtsprak.no for de som er ute etter en dyktig språkvasker og korrekturleser.

Kreativ og digital markedsføring

Ida Fjeldbraaten
Ida Fjeldbraaten

Til slutt kom et tema som veldig mange er opptatt av, nemlig markedsføring. Bokpromotør Ida Fjeldbraaten forklarte hvordan medielandskapet har forandret seg. Nå er det ikke lenger bare avisannonser, bokbad og signeringer som gjelder. Det digitale landskapet spiller nå en stor rolle i hvordan leserne oppdager bøker, og da gjelder det å tenke kreativt for å benytte de nye mediene på best mulig måte. Her bør man ha en strategi – man må vite hvem man snakker til, hva slags budskap man har og hvilken forskjell akkurat din bok gjør. Man kan godt kontakte både journalister og bokhandlere direkte, og da er det viktig å gi dem en vinkling, en liten historie eller noe som gjør det lettere å videreformidle noe om boka.

Fjeldbraaten nevnte et kreativt påfunn av forfatteren Michel Houellebecq. Da han skulle lansere sin bok Kartet og terrenget, dukket han ikke opp. Han var rett og slett sporløst forsvunnet, og man trodde han var blitt kidnappet. Det hele viste seg å være et velregissert markedsføringsstunt som ga den franske forfatteren massiv medieomtale. En annen kreativ forfatter er irske Roddy Doyle. Han har Facebook-siden «Two Pints», noe som treffer de irske leserne godt. Disse to halvliterne har «samtaler» og diskuterer ulike dagsaktuelle hendelser i Irland. Det er et godt eksempel på en måte man kan bli synlig i sosiale medier uten å direkte reklamere for boka, noe man bør prøve å unngå. Bli kjent med folk og bygg nettverk, anbefaler Ida Fjellbraaten, og trekker fram Siri Pettersen som en norsk forfatter som er veldig dyktig på å bruke sosiale medier til nettverksbygging.

Nettverksbygging og erfaringsutveksling

Kjøkken & Bar
Kjøkken & Bar

Nettopp det å bygge nettverk og bli kjent var en viktig del av samlingen. Etter fire intensive timer med faglig påfyll, var det deilig å komme ut i sola, det var vel nærmere 30 grader i Oslo denne fredagen. Det var bestilt bord til 25 personer på uterestauranten Kjøkken & Bar på Youngstorget, og det ble smekk fullt. Da de siste av oss, arrangørene inkludert, gikk derfra, hadde vi spist, drukket, skravlet og kost oss i nesten fem timer. Det var mange godord å få fra deltakerne, og mange snakket allerede om «neste gang». For dette må vel bli en tradisjon?

Diskusjonen fortsetter i Facebook-gruppa Indieforfatterforum.

Daniel Milford og Kristin Over-Rein
Fornøyde arrangører – Daniel Milford og Kristin Over-Rein

 

Related posts

3 Thoughts to “Vellykket indieforfatterseminar”

  1. Marit Bødtekr

    Trodde jeg kunne mye – men lærte enda mer.
    Flott oppsummering! Veldig fornøyd.
    Vi ses ved neste korsvei!

  2. Unni Ranheim

    Veldig bra jobba Kristin og Daniel!
    Flott dag 🙂

  3. Supert og utfyllende innlegg 😀 Et kjempe fint arrangement!

Leave a Comment